Macapat iku tembang tradhisional ing tlatah Jawa. Saben bait
macapat nduwèni baris kalimat sing diarani gatra, lan saben gatra
nduwé sawetara guru wilangan (suku kata) tinamtu, lan dipungkasi nganggo
uni pungkasan sing diarani guru lagu. Macapat kanthi jeneng sing béda
uga bisa ditemokaké jroning kabudayan Bali, Sasak, Madura, lan Sunda. Sajabané kuwi
macapat uga naté ditemokaké ing Palembang lan Banjarmasin. Biasané macapat
dimaknani minangka maca papat-papat, yaiku cara maca saben patang wanda
(suku kata). Nanging bab iki dudu siji-sijiné makna, penafsiran liya uga
ana. Macapat dikira muncul ing pungkasan jaman Majapahit
lan wiwitané pengaruh Walisanga, nanging bab iki mung kanggo kahanan ing Jawa Tengah.
Sebab ing Jawa Wétan lan Bali macapat wis dikenal
sadurungé teka Islam.
Karya-karya kasusastran klasik Jawa
saka jaman Mataram Anyar, umumé ditulis nganggo metrum
macapat.. Sawijining tulisan jroning wangun prosa utawa gancaran umumé
ora dianggep minangka asil karya sastra nanging mung kayadéné 'daftar isi' waé.
Sawetara conto karya sastra Jawa sing ditulis jroning tembang macapat kalebu Serat
Wedhatama, Serat
Wulangreh, lan Serat
Kalatidha.
Puisi tradhisional Jawa utawa
tembang biyasané dipérang dadi telung kategori: tembang cilik, tembang
tengahan lan tembang gedhé. Macapat digolongaké kategori tembang
cilik lan uga tembang tengahan, déné tembang gedhé arupa kakawin
utawa puisi tradhisional Jawa Kuna, nanging ing jaman Mataram Anyar, ora
dipatrapaké prabédan antara suku kata dawa lan cendhak. Saliyané kuwi tembang
tengahan uga bisa ngarujuk marang kidung,
puisi tradhisional jroning basa Jawa Tengahan.
Yèn dibandhingaké karo kakawin,
aturan-aturan jroning macapat kuwi béda lan luwih gampang dipatrapaké jroning
basa Jawa amarga béda karo kakawin sing didhasaraké marang basa
Sangskerta, jroning macapat prabédan antara suku kata dawa lan
cendhak dilirwakaké.
Aturan-aturan jroning macapat mau
antara liya:
- Guru gatra : wilangan larik/gatra saben pada (Indonesia: bait).
- Guru wilangan : wilangan wanda (Indonesia: suku kata) saben gatra.
- Guru lagu : tibané swara wanda ing pungkasan ing saben gatra.
Déné, tembang
utawa sekar sejatiné ana werna-werna. Lumrahé dipérang dadi telung jenis,
yaiku: Sekar alit, sekar tengahan lan sekar ageng.
Macapat kerep dijarwakaké minangka maca
papat-papat awit carané maca pancèn rinakit saben patang wanda. Nanging iki
dudu siji-sijiné makna, penafsiran liyané uga ana. Sawijining pakar Sastra
Jawa, Arps
ngandaraké sawetara makna liya ing bukuné Tembang in two traditions.
Sajabané sing wis kasebut ing
dhuwur, makna liya yakuwi tembung -pat ngarujuk marang cacahing tandha
diakritis (sandhangan) jroning aksara Jawa
sing relevan jroning panembangan macapat.
Banjur miturut Serat Mardawalagu,
sing dikarang d’ening Ranggawarsita, macapat minangka cekakan saka
frasa maca-pat-lagu sing tegesé "nglgokaké nada kapapat".Saliyané
maca-pat-lagu, isih ana manèh maca-sa-lagu, maca-ro-lagu
lan maca-tri-lagu. Miturut ujaring kandha maca-sa klebu kategori
paling tuwa lan diciptakaké déning para Déwa lan diturunaké marang pandita
Walmiki lan ditangkaraké déning sang pujangga istana Yogiswara saka Kedhiri.
Nyatané iki klebu kategori sing saiki disebut kanthi jeneng tembang gedhé.
Maca-ro klebu tipe tembang gedhé yakuwi cacahing ‘’bait’’ (pada)
saben pupuh bisa kurang saka papat sauntara kuwi cacahing sukukata (wanda)
jroning saben bait (pada) ora mesthi padha lan diciptakaké déning Yogiswara. Maca-tri
utawa kategori sing katelu yakuwi tembang tengahan sing miturut ujar
diciptakaké déning Resi Wiratmaka, pandhita istana Janggala lan disampurnakaké
déning Pangeran Panji Inokartapati lan saduluré. Wusanané, macapat utawa
tembang cilik diciptakaké déning Sunan Bonang lan diturunaké marang para
wali.
Sajarah
Macapat minangka sebutan metrum puisi
jawa tengahan lan jawa anyar, sing nganti saiki isih ditresnani masarakat,
nyatané pancèn angèl dilacak sajarahé. Poerbatjaraka
mratélakaké yèn macapat lair bebarengan karo geguritan abasa jawa tengahan,
nalika macapat wiwit dikenal, durung diweruhi sacara premana. Pigeaud nduwèni panemu yèn tembang macapat
dipigunakaké ing wiwitan periode Islam. Pratélan Pigeaud sing asipat informasi kira-kira iku
isih perlu diupayakaké kacocogan tauné sing mesthi. Déné Karseno Saputra
ngira-ira adhedhasar analisis marang sawetara panemu lan pratélan. Yèn nyata
pola metrum sing dipigunakaké ing tembang macapat padha karo pola metrum
tembang tengahan lan tembang macapat tuwuh ngrembaka sairing karo tembang
tengahan, mula banjur dikira-kira yèn tembang macapat wis ana ing kalangan
masarakat saora-orané taun 1541 masèhi. Pangira-ira iki adhedhasar angka taun
sing ana ing kidung Subrata, Juga Rasa Dadi Jalma = 1643 J utawa 1541 masèhi. (
Saputra, 1992 : 14 ) Bab iki adhedhasar pola metrum macapat sing paling
wiwitan sing ana ing kidung Subrata. Watara taun iku tueuh geguritan abasa jawa
kuno, jawa tengahan lan jawa anyar yaiku kekawin, kidung lan macapat. Taun
pangira-ira kuwi cocog uga karo panemuné Zoetmulder
luwih kurang ing abad XVI ing jawa urip bebarengan telu basa, yaiku jawa kuno,
jawa tengahan lan jawa anyar. Jroning Mbombong manah I (
Tejdohadi Sumarto, 1958 : 5 ) disebutaké yèn tembang
macapat ( sing nyakup 11 metrum ) diciptakaké déning Prabu Dewawasesa utawa
Prabu Banjaransari saka Sigaluh ing taun Jawa 1191 utawa taun Masèhi 1279.
Ananging miturut sumber liya, macapat ora mung diciptakaké déning sawiji uwong,
nanging déning sawetara wali lan bangsawan. ( Laginem, 1996 : 27 ). Para
pancipta iku yakuwi Sunan Giri Kedaton, Sunan Giri Prapen, Sunan Bonang,
Sunan Gunung Jati, Sunan Murya, Sunan Kali
Jaga, Sunan Drajat, Sunan Kudus,
Sunan Geseng, Sunan Majagung, Sultan Pajang, Sultan Adi Eru Cakra lan Adipati
Nata Praja. Nanging miturut kajian ilmiah ana loro panemu sing nduwèni prabédan
ngenani lairé macapat. Panemu sepisan mratélakaké yèn tembang macapat iku luwih
tuwa tinimbang tembang gedhé lan panemu kaloro suwaliké. Kajaba panemu iku isih
ana panemu liya ngenani lairé macapat adhedahsar perkembangan basa.
A). Tembang macapat luwih tuwa
tinimbang tembang gedhé Panemu pisanan nganggep yèn tembang macapat luwih tuwa
tinimbang tembang gedhé tanpa wretta utawa tembang gedhé kawi miring. Tembang
macapat timbul ing zaman Majapahit pungkasan nalika pengaruh kabudayan Islam
wiwit surut ( Danusuprapta, 1981 : 153-154 ). Diandaraké déning
Purbatjaraka yèn lairé macapat bebarengan karo kidung, kanthi anggepan yèn tembang
tengahan ora ana. ( Poerbatjaraka, 1952 : 72 )
B). Tembang macapat luwih anom
tinimbang tembang gedhé Panemu kaloro nganggep yèn tembang macapat lair ing
wektu pengaruh kabudayan Hindu tansaya tipis lan rasa kabangsan wiwit tuwuh,
yaiku ing zaman Majapahit pungkasan. Lairé macapat urut-urutan karo kidung
banjur muncul tembang gedhé abasa jawa pertengahan, sabanjuré muncul macapat
abasa jawa anyar. Lan ing zaman Surakarta wiwitan muncul tembang gedhé kawi
miring. Wangun gubahan abasa jawa anyar sing akèh disenengi yaiku kidung lan
macapat. Prosès pamunculané wiwit nalika lair karya-karya abasa jawa
pertengahan sing biasa disebut kitab-kitab kidung, banjur muncul karya-karya
abasa jawa anyar arupa kitab-kitab suluk lan kitab-kitab niti. Kitab suluk lan kitab niti iku
mènèhi sumbangan sing gedhé marang perkembangan macapat.
C). Tembang macapat adhedhasar
perkembangan basa Jroning hipotesis Zoetmulder ( 1983 : 35 ) disebutaké
yèn sacara linguistik basa jawa pertengahan dudu arupa pangkal basa jawa anyar,
nanging arupa rong cawang singkapisah lan divergen ing basa jawa kuna. Basa
jawa kuna minangka basa umum sajroning periode Hindu – Jawa nganti runtuhé
Majapahit. Wiwit tekané pengaruh Islam, basa jawa kuna tuwuh miturut rong arah
sing béda siji lan sijiné lan nuwuhaké basa jawa pertengahan lan basa jawa
anyar. Sabanjuré, basa jawa pertengahan lan kidungé berkembang ing Bali lan basa jawa anyar kanthi
macapat-é tueuh ing Jawa. Malah nganti saiki tradisi panulisan karya sastra
jawa kuna lan pertengahan isih ana ing Bali.
Sekar
Macapat utawa Sekar Alit
Macapat iki uga sinebut tembang
macapat asli, kang umumé dienggo sumrambah ing ngendi-ngendi. Urut-urutané tembang Jawa iku padha
karo lelakoning manungsa saka mulai bayi abang nganti tumekaning pati. Mungguh
kaya mangkéné urut-urutané tembang kaya kang ing ngisor iki:
- Maskumambang: Gambaraké jabang bayi sing isih ono kandhutané ibuné, sing durung kawruhan lanang utawa wadon, Mas ateges durung weruh lanang utawa wadon, kumambang ateges uripé ngambang nyang kandhutané ibuné.
- Mijil: Ateges wis lair lan wis cetha priya utawa wanita.
- Sinom: Ateges kanoman, minangka kalodhangan sing paling wigati kanggoné wong anom supaya bisa ngangsu kawruh sak akèh-akèhé.
- Kinanthi: Saka tembung kanthi utawa nuntun kang ateges dituntun supaya bisa mlaku ngambah panguripan ing alam ndonya.
- Asmarandana: Ateges rasa tresna, tresna marang liyan (priya lan wanita lan kosok baliné) kang kabèh mau wis dadi kodrat Ilahi.
- Gambuh: Saka tembung jumbuh / sarujuk kang ateges yèn wis jumbuh / sarujuk banjur digathukaké antarane priya lan wanita sing padha nduwèni rasa tresna mau, ing pangangkah supaya bisaa urip bebrayan.
- Dhandhanggula: Nggambaraké uripé wong kang lagi seneng-senengé, apa kang digayuh bisa kasembadan. Kelakon duwé sisihan / bojo, duwé anak, urip cukup kanggo sak kulawarga. Mula kuwi wong kang lagi bungah / bombong atine, bisa diarani lagu ndandanggula.
- Durma: Saka tembung darma / wèwèh. Wong yen wis rumangsa kacukupan uripé, banjur tuwuh rasa welas asih marang kadang mitra liyané kang lagi nandang kacintrakan, mula banjur tuwuh rasa kepéngin darma / wèwèh marang sapadha - padha. Kabèh mau disengkuyung uga saka piwulangé agama lan watak sosialé manungsa.
- Pangkur: Saka tembung mungkur kang ateges nyingkiri hawa nepsu angkara murka. Kang dipikir tansah kepingin wèwèh marang sapadha - padha.
- Megatruh: Saka tembung megat roh utawa pegat rohe / nyawane, awit wis titi wanciné katimbalan marak sowan mring Sing Maha Kuwasa.
- Pocung: Yen wis dadi layon / mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durungé dikubur.
Sekar
Madya utawa Sekar Tengahan
Macapat jenis iki kayadéné tembang Kidung kang
asring dienggo rikala jaman Majapahit.
Sekar
Ageng
Sekar macapat Ageng (gedhé) mung ana
siji, yaiku Girisa.
Yen dideleng seka angèlé, sekar macapat ageng kaya tembang Kakawin
ing jaman kuna.
Guru
Gatra Guru Wilangan
Supaya luwih gampang mbédakaké siji
lan sijiné guru gatra, guru wilangan lan guru lagu saka tembang-tembang mau,
bisa ditata jroning tabel kaya ing ngisor iki:
Sekar
Macapat
|
|||
Sekar Macapat
|
|||
Mijil
|
6
|
10, 6, 10, 10, 6, 6
|
i, o, e, i, i ,u
|
Sinom
|
9
|
8, 8, 8, 8, 7, 8, 7, 8, 12
|
a, i, a, i, i, u ,a ,i, a
|
Dhandhanggula
|
10
|
10, 10, 8, 7, 9, 7, 6, 8, 12, 7
|
i, a, e, u, i, a, u ,a ,i, a
|
Kinanthi
|
6
|
8, 8, 8, 8, 8, 8, 8
|
u, i, a, i, a, i
|
Asmarandana
|
7
|
8, 8, 8, 8, 7, 8, 8
|
a, i, e, a, a, u, a
|
Durma
|
7
|
12, 7, 6, 7, 8, 5, 7,
|
a, i, a, a, i, a, i
|
Pangkur
|
7
|
8, 11, 8, 7, 12, 8, 8,
|
a, i, u, a, u, a, i
|
Maskumambang
|
4
|
12, 6, 8, 8
|
i, a, i, a, a
|
Pucung
|
4
|
12, 6, 8, 12
|
u, a, i, a
|
Jurudhemung
|
7
|
8, 8, 8, 8, 8, 8, 8
|
a, u, u, a, u, a, u
|
Wirangrong
|
6
|
8, 8, 10, 6, 7, 8
|
i, o, u, i, a, a
|
Balabak
|
6
|
12, 3, 12, 3, 12, 3
|
a, e, a, e, u, e
|
Gambuh
|
5
|
7, 10, 12, 8, 8
|
u, u, i, u, o
|
Megatruh
|
5
|
12, 8, 8, 8, 8
|
u, i, u, i, o
|
Girisa
|
8
|
8, 8, 8, 8, 8, 8, 8, 8,
|
a, a, a, a, a, a, a, a
|
Perkembangan
macapat
Sajarah perkembangan sastra jawa
panjang dawa banget. Prof. Dr. R. M. Ng. Poerbatjaraka
wis kasil gawé ikhtisar isi sing nyuguhaké pambabakan adhedhasar zaman
pusaka-pusaka iku tinulis déning para apngriptané.
Sastra
Jawa Kuna
Karya sastrané yakuwi kakawin
Ramayana, kakawin Bharata Yudha.
Sastra
Jawa Pertengahan
Miturut panemu para ahli sastra lan
sastra jawa, bates wektu sing dipatrapaké tumrap sastra jawa kuna diwiwiti jawa
purba nganti waara taun 1400. Kanggo sastra jawa pertengahan, wiwit taun
1400-1700, déné sakwisé taun kasebut nganti saiki diarani sastra jawa anyar.
Karya sastrané yaiku, Tantu pangelaran lan Kidung Sundayana.
Sastra
Jawa Zaman Islam
Jroning lembaran sastra jawa zaman
Islam, ana telu pusaka sing judhulé migunakaké tembung Niti, sing maknané
tuntunan. Yaiku Nitisewaka, Nitisruti lan Nitipraja. Katelu pusaka iku nadané padha,
yakuwi isi tuntutan. Nitisewaka dianggit ing zaman pamaréntahan Sinuwun
Mangkurat II ing Kartasura,déné Nitipraja digawé ing zaman pamaréntahan Sultan Agung
ing Mataram. Nitisruti ditulis déning Pangeran Karang Gayam, yaiku sawijining
pujangga krajan Pajang sing manggon ing Karang Gayam. Asma sakbeneré yakuwi
Pangeran Tumenggung Sujonopuro, sing miturut silsilah isih gantung siwuré R.
Ng. Ranggawarsita.
Sairing karo sumebaré ajaran Islam,
sacara ora langsung, pengaruh kabudayan Islam agawé owah-owahan ing wangun
puisi jawa. Saka kakawin sing mawa metrum India dadi kidung sing mawa metrum
Jawa. Kalungguhan kakawin sing sadurungé minangka puisi resmi digantèkaké
déning kidung. Nalika iku kidung dimanfaataké déning para intelektual Islam
kanggo nyebaraké ajaran Islam ing pesisir lor ( Giri, Surabaya, Demak).
Nanging, suwéning suwé kauripan kidung gèsèr uga saka Jawa menyang Bali, lan
kalungguhané digantèkaké déning macapat kanthi gaya pesisiran lan muncul
istilah macapat pesisiran.
Sawisé pusat panyebaran agama Islam
pindhah saka tlatah pesisir menyang pedalaman, yakuwi Mataram, kabudayan jawa
ngalami pembangunan. Ing zaman Sultan Agung ana restrukturisasi kabudayan jawa.
Kabudayan Jawa dikristalisasi lan dimantebaké, umpamané macapat dilestarèkaké
lan dibakokaké strukturé, nanging uga dimodernaké, umpamané, kanthi pangowahan Kalèndher
Jawa minangka asil rekayasa perpaduan taun Saka lan taun Hijriyah.
Sastra
Jawa Zaman Surakarta Wiwitan
Zaman krajan Surakarta wiwitan,
sastra Jawa ngalami zaman keagungan. Akèh banget asil sastra sing diciptakaké
lan isiné uga manéka warna. Bab iki tuwuh saka pengayoman para raja sing pinuju
mengku praja lan wektu semana Basa Jawa dipigunakaké minangka basa dinas
pamaréntahan. Saliyané kuwi, para raja lan para satria punggawané mèlu nggubah
pustaka. Bab iki minangka stimulan tumrap para peminat lan sutresna budaya
padha nyonto. Sri Susuhunan Pakubuwana III, Sri Susuhunan Pakubuwana IV, Sri
Susuhunan Pakubuwana V, KGPAA. Mangkunegara IV, R. Ng. Sindu Sastra, KPA.
Kusumadilaga lan liyané,minangka tokoh-tokoh pamaréntahan pinunjul lan mèlu
ndhukung ngembangaké kasusatran Jawa saliyané para pujangga sing diwisuda.
Sauntara sing bener-bener anggawa sastra jawa mlebu ing abad keemasan ing zaman
kasebut yakuwi R. Ng. Yasadipura I, pujangga pisanan kraton Kasunanan Surakarta
Adiningrat. R. Ng. Yasadipura II utawa R. T. Sastranegara minangka pujangga Kasunanan
sing kaloro.
Pesen
jroning Macapat
Ing sajroning tembang macapat
kakandhut angkah awujud pesen. I Made Purna mratélakaké yèn : “ manéka
makna lan swasana sing dikandhut ing sajroning tembang macapat kanggo
ngandaraké pesen utawa amanat. Kandhutan peswn sing kasusun jroning wangun
tetalèn tembung mawa kaidah utawa pathokan sing baku “ Miturut Teeuw sing dikutip déning Laginem, miturut
konsèp semiotik,
karya sastra dianggep minangka otonom lan komunikatif. Komunikatif nduwèni
makna yèn karya sastra diwadhahi jroning model komunikasi. Jroning model
komunikasi ana unsur komunikator (penyampai), ‘’message’’ (pesan), komunikan
(penerima). Komponen-komponen iku kanthi fungsiné dhéwé-dhéwé bisa dianggo
njlèntrèhaké manéka konsèp jroning macapat. Minangka sawijining pesen, macapat
nduwèni ciri lan makna miturut angkah sing dikarepaké. Conto:
1. Serat
Wulangrèh Isi serat iki luwih ditujokaké marang para pemuda. Ing
sajeroné ana pesen ngenani kawaskithan, kapekaan marang tandha-tandha,
kajujuran lan kasabaran, rasa urmat lan sapanunggalané.
2.Serat Tripama Isi pesen
serat iki diandaraké liwat pralambang utawa penampilan lakon pewayangan
minangka tuladha utawa simbul. Ana telu tokoh sing dadi tuladha yaiku Bambang
Sumantri utawa Patih Suwanda saka epos Arjuna Sastrabahu, Kumbakarna saka epos
Ramayana lan Adipati Karna utawa Basukarna saka epos Mahabarata. Miturut katelu
tuladha kasebut, isi pesené arupa tuladha sipat ksatria sing pantes dianut.
3.Wirawiyata Isi pesen iki
ditujokaké marang prajurit amarga nyangkut masalah ajaran keprajuritan. Bab
sing kakandhut arupa janji prajurit, disiplin, kataatan, katakwaan, ora anngak
lan ora sawenang-wenang.
4.Serat Panitisastra Pokok-pokok
ajaran utawa pesen sing ana jroning karya iku arupa adat istiadat, sopan
santun, nilai karta lan derma, tenggang rasa, pendhidhikan anak minangka
pendhukung nilai sosial wong tuwa lan sanak sedulur, kawruh kanggo ngandelaké
katakwaan marang Gusti kang murbèng dumadi.
5.Wulang Estri Isi pesen jroning
serat iki ditujokaké marag para wanita sing bakal nglakoni urip bebrayan.
Supaya kauripan rumah tanggané apik, sejahtera lair batin, isterikudu
mangertèni aturan rumah tangga, ngerti watak utawa sipat bojo, teliti, lan ora
olèh ndhisiki kekarepané bojo. Ajaran iki disimbulaké kanthi paraga Dewi
Adaniggar saka Cina,
Putri Raja Ternate,
Dewi Citrawati lan lima driji tangan. Simbol-simbol iku mènèhi gambaran ngenani
kegagalan kegagalan lan keberhasilan omah-omah.
6.Candra Rini Isi pesen jroning
serat iki arupa ajaran moral tumrap kaum wanita jroning urip omah-omah. Konsep
ajaran sing awangun deskripsi sifat, watak, prilaku istri Arjuna supaya
dadi conto lan dituladhani déning kaum wanita. Istri Arjuna sing djadi perlambang
yakuwi Sumbadra,
Manuhara, Ulupi, Gandawati, Srikandi, Manikarja, Maeswara, Rarasati lan Sulastri.
7.Serat Dumbasawala Serat
Dumbasawala isi ajaran utawa pesen sing dikarepaké dadi tuladha déning warga
kraton Surakarta wektu semana. Isi pesen iku utamané ing babagan kepahlawanan
(kaprajuritan), Etika ( tingkah laku ), religiusitas (ketuhanan ) lan sosial.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar