Srimpi
inggih punika babagan ingkang dados sebatanipun tiyang èstri ingkang mbeksa
wonten ing Kraton Ngayogyakarta.
Semanten ugi kaliyan bedhaya saha dados sebutan kagem tiyang èstri
ingkang mbeksa wonten ing Kraton Ngayogyakarta.
Miturut RM. Wisnu Wandhana, srimpi
inggih punika beksan putri ingkang dipunbeksaaken déning sekawan putri,
minangka pralambang saking grama, angin, toya, kaliyan bumi. Miturut Baoesastra
Djawa, srimpi ateges lelangen beksa, ingkang mbeksa tiyang èstri cacahipun
sekawan, amargi simpi menika nggadahi ateges dasanama saking wanda sekawan..
Kejawi bedhaya, srimpi inggih dados beksa ingkang dipuntarekaken wonten ing
istana, saha dados lelangen beksa klasik ingkang dipun ngleluri amargi beksan
punika kalebet beksan pusaka kraton. Beksan srimpi menika nggadhahi cariyos
ingkang sami kaliyan beksan Bedhaya Sanga, ingkang
nyariyosaken babagan akal kalian nepsu tiyang manungsa ingkang perang. Wonten
ing sanesipun, Kadipaten Pakualaman nyariosaken menawi beksan
srimpi punika beksan ingkang dipun pentasaken wonten ing adicara sepekenan
utawi gangsal dinten bibar adicara pawewahan ageng boyongan putri Pakualam dhateng Pakualaman.
Beksan srimpi punika dipun pentasaken kagem adicara mangayubagya resepsi kados tradisi Kasunanan Surakarta.
Srimpi
miturut saking Kasultanan Ngayogyakarta inggih menika lelangen
beksan klasik ingkang dipun beksakaken kalian tiyang èstri cacahipun sekawan,
amargi beksan srimpi menika nggadhahi ateges wanda sekawan. Miturut
saking Dr. Priyono, beksan srimpi
menika dhumateng saking tembung impi. Tembung "impi" menika amargi
para pamirsa ingkang mirsani beksan srimpi, ingkang dangunipun dumugi setunggal
jam, kados dipun beta dhateng donya impi, amargi sedaya pambeksanipun langkung
alus. Miturut Kangjeng Brongtodiningrat,
srimpi menika pralambang saking sekawan unsur mata angin, kados grama, toya, angin, saha bumi. Wonten ing Kasultanan Ngayogyakarta, beksan srimpi menika
sami sepuh kaliyan beksan bedhaya saha dipun dadosaken beksan pusaka kraton ingkang adhiluhung.
Beksan Srimpi menika cariyosipun kapendhet saking cariyos Bedhaya Sanga. Wonten ing
sanèsipun, Srimpi nggadhahi carios babagan ingkang dados pralambang grama,
angin, toya, saha bumi. Para pambeksa srimpi awujudaken batak, gulu, dhada,
saha buncit.
Miturut kalian Dr. Priyono, Srimpi
ingkang dipun beksa nalika semanten dipun wiwiti wonten ing pemerintahanipun Sultan Agung
antawis 1613-1646. Beksan Srimpi menika
namung dipun péntasaken wonten ing dalem Kraton kagem ritual
kanegaran dumugi jumenengan Sultan.
Wonten ing taun 1755, Kraton menika pecah dados
kalih inggih menika kraton Kasultanan Ngayogyakarta kalian kraton Kasunanan Surakarta, amargi inti saha cariyos
beksan srimpi menika taksih sami. Wonten ing Kasultanan Ngayogyakarta, beksan srimpi
kagolongaken dumados Serimpi Babul Layar, Serimpi Dhempel, Serimpi Genjung,
benten wonten ing Kasunanan Surakarta ingkang anggolongaken
beksan srimpi dumados Serimpi Anglir Mendung
kalian Serimpi Bondan. Sajatosipun, beksan Srimpi menika sampun dangu
dipun pentasaken wonten ing Kraton, amargi beksan menika saweg dipun mangertosi
kalian masyarakat taun 1970-an.
Miturut R.M. Wisnu Wardhana perang
ingkang dipun cariyosaken wonten ing beksan Srimpi inggih menika
falsafah gesang piyantun Jawi.
Cariyos beksan Srimpi kados kabecikan kalian kabatilan ingkan mboten saged
bibar. Perang wonten ing beksan Srimpi menika langkung ketingal amargi sedaya
pambeksa Srimpi ingkang nyariyosaken prajurit kalih sami tarung kalian prajurit
sanesipun ngagem keris alit utawi cundrik, jemparing,
jebeng, utawi pistol. Wonten ingkang
kaping sepindah, sedaya penari ingkang mbeksa srimpi ngagem rasukan kados
temanten Jawi,
inggih menika dodot kalian gelung bokor mengkurep. Samenika,
rasukanipun para pambeksa beksan Srimpi langkung nuweni ewah-ewahan, inggih
menika ngagem jarik parang rusak kalian sered kiwa, saha rasukan ingkan mboten
mawi lengen.
Beksan
Srimpi
Beksan Srimpi Jemparing wonten
ing Pentas Ambal Warsa Yayasan Pamulang Beksa Sasmita Mardhawa,lakon Suci Sang
Pinudya (Ndalem Pudjokusuman)
Srimpi miturut saking Paku Alaman, nggadhahi
jinis ingkang kathah, amargi srimpi punika beksan ingkang dados beksan induk
kados bedhaya. Wonten ing pèriode Paku Alam ingkang kaping setunggal dumugi Paku
Alam ingkang kaping sanga, beksan
srimpi ingkang remen dipun pentasaken inggih menika:
Srimpi Gandrung Winangun
Srimpi Gandrung Winangun inggih menika beksan
srimpi ingkang taksih nggadhahi kiblat saking beksan Srimpi ing umum ipun.
Beksan Srimpi Gandrung Winangun dipun beksakaken kalian putri ingkang cacahipun
sekawan, saha dipun iringi kalian gendhing ingkang namanipun Gandrung Winangun. Beksan
Srimpi Winangun sejatosipun beksan ingkang dados tradisi saking Kasultanan Ngayogyakarta ingkang dipun
terasaken kalian Kadipatèn Pakualaman
Srimpi
Ela-ela
Beksan Srimpi Ela-ela sejatosipun sami kalian
srimpi sanesipun. Beksan Srimpi Ela-ela dipun beksaaken kalian putri ingkang
cacahipun sekawan, saha dipun iringi kalian gendhing Ela-ela. Beksan Srimpi
Ela-ela menika sejatosipun beksan tradisi saking Kasultanan Ngayogyakarta ingkang dipun
terasaken kalian Kadipatèn Pakualaman.
Srimpi Nadheg Putri
Beksan Srimpi Nadheg Putri inggih menika
beksan ingkang kasebat wonten ing naskah Langen Wibawa, wonten ing
Pamarintahan ipun K.G.P.A.A. Paku Alam IV. Naskah ingkang kaserat
kalian basa Jawi, miturut data kodikologis dipun serat kalian sekawan panyerat.
Ingkang nyerat kaping sepindah wonten ing taun 1866, inggih menika wonten
ing wekdal Paku Alam IV jumeneng (taun 1864 dumugi 1878). Ingkang nyerat
kaping kalih dumugi kaping sekawan mboten nyerat tarikh utawi wekdal, amargi
taksih nyebataken raja ingkang jumeneng, inggih menika Haryo Prabu Suryadilaga
utawi Paku Alam V,
ingkang jumeneng taun 1878 dumugi 1900.
Wonten ing lebet ipun naskah Langen Wibawa, wonten
kathah wedhana renggan]] utawi tulisan ingkang dipun sukani gambar-gambar
ingkang nyariosaken babagan seni tari. Salah satunggalipun wedhana renggan
nyariosaken 8 tiyang ingkang saweg beksa, ingkang dipun ubet maneka warna kewan
saha tanduran. Beksan ingkang dipun ceriosaken inggih menika beksan Srimpi
Nadheg.
Srimpi Mangunkung
Beksan Srimpi Mangunkung dipun kinten beksan
srimpi ingkang sampun ical, amargi sedaya sumber saha maneka warna naskah
ingkang nyariosaken babagan beksan menika mboten wonten. Beksan Srimpi
Mangunkung dipun kinten kairing kalian gending Mangunkung.
Srimpi Sangupati
Srimpi Sangupati inggih menika beksan ingkang
sampun dados beksan tradisi saking Pura Pakualaman. Beksan menika nggadahi
sumber saking tradisi beksan Kasunanan Surakarta. Srimpi Sangupati dipun
pentasaken kalian putri ingkang cacahipun sekawan kagem atur raos kinurmatan
dumateng sedaya ksatriya ingkang sampun nggadhahi raos kendhel merangi walandi.
Beksan Srimpi Sangupati dipun ciptaaken kalian I.S.K.S. Paku Buwana
X, saha dipun paringaken dumateng wayah ipun K.G.P.A.A. Paku Alam
VIII dumados hadiah. Beksan Srimpi Sangupati dumugi samenika dipun
leluri kalian Pura Pakualaman.
Srimpi Lagu Dhempel
Beksan Srimpi Lagu Dhempel utawi Srimpi
Dhempel inggih menika beksan ingkang dados tradisi saking Pura Pakualaman, saha
nggadhahi yuswa ingkang sami kalian Srimpi Gambirsawit. Beksan Srimpi Lagu
Dhempel dipun pentasaken kalian putri ingkang cacahipun sekawan. Miturut kalian
cariyos ipun beksan srimpi sanesipun, sedaya srimpi dipun beksaaken kanthi
pasangan saha ungkur-ungkuran, amargi beksan menika mboten nyariosaken ingkang
menang utawi nggejejer saha ingkang kalah utawi seleh.
Srimpi Gambir Sawit
Beksan Srimpi Gambir Sawit inggih menika
beksan srimpi ingkang dados tradisi saking Surakarta.
Beksan menika nyariosaken perang antawis babagan ingkang sae saha ingkang
kirang sae, ingkang leres saha ingkang luput. Sedaya putri ingkang beksa Srimpi
Gambir Sawit ngginakaken keris saha dhadhap.
Srimpi
Sukarsih
Kados Srimpi Gambir Sawit, Beksan Srimpi
Sukarsih inggih menika beksan ingkang dados tadisi saking Kasunanan Surakarta,
saha dipun leluri kalian Pura Pakualaman. Putri ingkang beksa Srimpi Sukarsih
menika cacahipun sekawan saha ngginakaken pistol.
Srimpi Anglirmendhung
Kados beksan Srimpi Gambir Sawit saha beksan
Srimpi Sukarsih, beksan Srimpi Anglirmendhung inggih menika beksan srimpi
ingkang dados tradisi saking Surakarta. Amargi ingkang dados kabèntenan saking
beksan Srimpi Anglirmendhung,inggih menika sedaya putri ingkang beksa mboten
ngagem keris utawi pistol, langkung ngagem sampur.
Srimpi Ludira Madu
Beksan Srimpi Ludira Madu inggih menika
beksan srimpi ingkang kados srimpi sanèsipun. Wonten ing kaping pisan, beksan
Srimpi Ludira Madu nggadhahi asma Srimpi Ludira Madura, ingkang ateges trah
katurunan Madura.
Trah Madura ingkang kasebat inggih menika Sinuhun Paku Buwono
V. Sajatosipun beksan Srimpi
Ludira Madu menika kacipta kaliyan Sinuhun Paku Buwono V ingkang dados putra
mahkota Kasunanan Surakarta, ingkang misuwur kanthi gelar Kanjeng Gusti
Pangeran Adipati Anom. Sanesipun cariyos ingkang dados mula bukanipun beksan
Srimpi Ludira Madu inggih menika cariyos kagem mengeti Ibu saking trah
keturunan Madura, inggih menika putri Adupati Cakraningrat
saking Pamekasan. Wonten ing beksan menika, kacariyosaken ibu ingkang
bijaksana. Sedaya cariyos menika kasebat wonten ing kandha saha gendhing ipun
ingkang ngiringi. .
Tidak ada komentar:
Posting Komentar